tirsdag den 2. september 2014

Det semantiske web

Siden internettets spæde begyndelse i ca. 1980 har det udviklet sig meget. Fra at være noget som blev brugt i virksomheder, og kun i virksomheder, til nu om dage at være noget, som særligt vi unge mennesker, tager som en selvfølge. I dag bliver nettet kaldt for 3.0, og dette er det blevet kaldt siden 2010.

I dagens Danmark er vi på nettet det meste af tiden, og tiden på nettet er ikke blevet mindre af, at vi nu også færdes på diverse sociale medier. Disse sociale medier kan være facebook, twitter eller instagram

Ud fra det faktum, at vi derved oplyser nettet om mange flere personlige oplysninger end tidligere, så ''kender nettet dig''. Derved kan nettet målrette sine reklamer og annoncer til dig personligt ud fra disse personlige oplysninger. For eksempel burger facebook det til, at målrette sine reklamer mod dig personligt. Dette gøres ved, at de blandt andet kigger på din alder, men også på dine interesse som du har oplyst.

Derudover forstår søgemaskinerne i dag, også at det der bliver søgt efter også gerne er noget som hænger sammen. For eksempel hvis du søger efter: ''Hvornår blev bilen opfundet?'', så ved den at det er det specifikt du søger efter, og ikke bare en side hvorpå der står ''hvornår'' eller ''bilen'' på.

Så på sin vis kan man sige, at søgemaskinerne er blevet klogere i dag. Men i virkligheden handler det om, at vi som individer giver flere og flere oplysninger som de kan benytte sig af.

2 kommentarer:

  1. Hvordan kan det faktum at "nogen" eller "noget" ved hvor du er, eller hvad du skal, bruges af forskellige sites, services eller butikker? Er der nogle ting der skræmmer eller omvendt gør livet nemmere i den forbindelse?

    SvarSlet
    Svar
    1. I tilfælde af, at du leder efter det nærmest supermarked, så kan det være rart, at ens søgning kan lede efter det ud fra ens placering. Derudover kan det også være en fordel når du søger efter hvornår en film går i biografen, at kun de tidspunkter som du kan, ud fra din online kalender, dukker op - men dette kan også få dig til at føle at du bliver enormt overvåget af, for eksempel din google-konto. Så det kan både være en stor hjælp, at dine enheder ''kender'' dig ud fra de informationer som du har puttet ind i dem, men samtidigt kan det gøre dig enormt usikker på hvilket oplysninger andre måske kan få fat i omkring dig, hvilket godt kan være ret skræmmende til tider.

      Derudover kan det også bruges i forbindelse med, at målrette for eksempel reklamer til dig ud fra de sider du besøger eller de steder du er i nærheden af.

      Slet